Wat als school iets niet kan financiëren?

Ik wil een extra vak kiezen, wiskunde d. Dit vak werd vorig jaar wel aangeboden op mijn school, maar dit jaar niet meer. Er bestaat wel een mogelijkheid, wiskunde d online, maar het kost geld. Ik zei zelfs aan mijn school dat ik de kosten voor die online lessen etc. zelf betalen kan zolang ik dat vak kan hebben, maar wettelijk is het niet toegestaan dat een leerling het betaalt. Wat moet ik doen als mijn school dit niet wil of kan financiëren? Ik wil niet naar een andere school gaan of staatsexamen etc. afleggen voor dat vak. Kan het misschien wettelijk toegestaan zijn als ik een hoge vrijwillige oudersbijdrage betaal en dat het wordt gebruikt voor die online lessen? Ik wil heel graag de oplossingen horen (zodat ik dat vak op mijn school kan kiezen).

2 weken geleden
LeonardN
2 weken geleden
Zoals ik het begrijp is wiskunde D nooit een vereiste voor een vervolgopleiding. (ik neem ook aan dat dat een reden is voor de school om het niet meer aan te bieden.) Mogelijk kan je even met je wiskundeleraar doorspreken als het je meer gaat om de kennis dan het extra vak op je examen. Deze kan je dan misschien wat extra opdrachten meegeven, wat oude tentamens, of nu niet meer bruikbare lesboeken. Ik gok dat veel leraren het bijzonder op prijs kunnen stellen als leerlingen daarom vragen. Als je wiskunde A naast B kiest heb je volgens mij sowieso al een hoop van wat in D wordt besproken. Of kan je ook A niet volgen vanwege de huidige profielen?!
Ofb
2 weken geleden
Ja, ik weet dat wiskunde d nooit een vereiste is, maar toen ik van 5 havo naar 5 vwo een doorstroom maakte moest ik een extra vak kiezen. Vorig jaar werd wiskunde d wel aangeboden op mijn school, maar dit jaar niet meer. De school dwong mij toen om aardrijkskunde te kiezen, maar ik haat het en wil in de toekomst ook niks over aardrijkskunde studeren. Ik heb denk ik aanleg voor wiskunde en zonder te leren en zelfs zonder tijdens de les opgaven te maken haal ik makkelijk negens voor wiskunde b. Ik vind het echt oneerlijk dat mijn school mij die mogelijkheid niet geeft, want als ik wiskunde d mag kiezen kan ik zelfs de zin hebben om naar tienen te streven. Doordat ik nu door de dwang van school een vak heb waar ik letterlijk geen interesse in heb heb ik niet eens de motivatie om te leren. Het gaat dus niet om de kennis, ik kan het zelfs thuis leren, maar ik wil het om aardrijkskunte te mogen laten vallen.

Geef als eerste antwoord